October 4, 2018

Makkkk Passportku Rosak


Assalamualaikum wbt. So, since ramai dah (kot) yang tahu pasal kejadian sedih aku baru-baru ni, yezza passport aku rosak. hahaha so niat di hati nak share sikit lah serba serbi cerita aku ni hahaha inshaAllah :))))

RANGKA MASA KEJADIAN :
*     8 atau 9 September 2018 – Anggaran tarikh kejadian.
Passportku diselit di dalam poket belah dalam sweaterku yang memang dari awal dah diniatkan untuk basuh. Lalu, passportku selamat dibasuh oleh encik washing machine. (Oh yes, emang kamu tak salah lagi, 9 September tu ulangtahun birthdayku haha *senyum*)


*     10 September 2018 ISNIN (Hari first kelas sem baru)
– Housemate decide bagitau aku harini tentang keadaan passport aku. Dorang dah tahu awal tapi sengaja baru bagitau aku harini sebab semalam hari yg patutnya bahagia untuk seorang Husna Yusof dan takkan lah nak rosakkan hari bahagia aku kan haha. 

– Oh dan sebab ade sorang member aku datang jalan-jalan Beijing, semalam baru balik. So aku memang berterima kasih gila2 kat housemates aku sebab bagitau aku harini. Kalau dorang bagitau semalam mahunya ada orang taknak dah teman member dia sebab taknak keluar rumah dah semalam tu hahaha.




*     12 September 2018 RABU
– Sampai di Embassy. Cerita semula kisah passport aku ni kat pegawai embassy, dari awal sampai akhir dan segala concern kitorang, termasuklah yg paling merisaukan abad ini; Language Practice pada 15 Oktober ni yang memang memerlukan keberadaan passport aku. Pendek cerita, aku rushing teruk. 

– Passport aku memang total lost dan takboleh nak guna lagi dah. Walaupun kalau tengok daripada mata kasar nampak okay ja lagi cuma kedut sikit-sikit ja. Okay takpelah,

“Saya nak buat permohonan passport yang baru melalui pihak Embassy ja”,

– Patah balik BFSU. Prepare duit tunai dan semua dokumen-dokumen yang diperlukan. Decide esok datang lagi settle kan permohonan.


*     13 September 2018 KHAMIS
– Tak jadi nak buat permohonan passport yang baru melalui Embassy sebab paling awal boleh dapat pun dalam 3 BULAN, dan paling lambat dapat lepas 6 BULAN. Dan aku tak ingat jugak sebab apa yang buat kitorang cancel permohonan nak buat passport baru kat sini.

– Aku mohon passport sementara. Memang just boleh guna untuk balik Malaysia SAHAJA. 160. Tapi tak boleh nak settle harini sebab pegawai yang patutnya nak sign tu takda. Dan memang time tu dah petang la pun. Next week baru boleh dapat.

– So decide untuk balik Malaysia secepat mungkin. Secepat mana? Secepat yg boleh sebab nak kejar tarikh Language Practice.


*     17 September 2018 ISNIN
– Datang lagi Embassy, ambik passport sementara. Kena buat permohonan visa pulak lepas ni. But not today sebab dah lewat petang.





*     18 September 2018 SELASA
– Beli tiket return balik Malaysia next week. Mahal tiga kali ganda; 4485. Tapi nak buat cemana memang pejam mata dan bayar je lah.

*     20 September 2018 KHAMIS
– Guru kelas aku suruh lepas je dah dapat passport sementara tu kena terus pegi ke International Student Office (LiuBan) kat East Campus, mintak Liang Laoshi tolong aku untuk uruskan.

– Kena patah balik West Campus, dapatkan Accomodation Register (住宿登记) daripada Bailou office. Esok kena datang semula, since dorang dah nak habis kerja utk haritu (下班).


*     21 September 2018 JUMAAT
– Habis je kelas pukul 10, aku terus pergi semula ke LiuBan, tapi sebab semalam aku tak berapa nak fokus semalam dan aku tak ingat apa yang dia pesan Panjang menjela-jela so Accomodation Register yang kat tangan aku sekarang ni TAK VALIDDD so aku kena patah balik ke Bailou untuk dapatkan Accomodation Register yang baru, yang ada tulis nombor passport sementara aku. Okay takpe memang salah aku pun, sape suruh khayal semalam time dia explain tu hahaha dan 

– Aku siap berlari kotttt since BFSU sekarang dah tak benarkan basikal elektrik kesayangan aku masuk campus dan aku rushing nak kejar ape entah taktau. Fuhh akhirnya sampai dah LiuBan. 

– Dokumen semua settle, nice! Tapi tetiba Laoshi tu kata, aku tak boleh balik Malaysia next week sebab nak mohon visa tu bukan sekejap, akan ambik masa sampai 12/10. OK yang itu aku memang tak terfikir langsung. Rasa time tu memang rasa blame diri sendiri je lah mampu sebab asal la tak terfikir. Terkedu jap. Marah pun ada. Asal laa laoshi tu tak cakap kat aku awal-awal semalam. Banyak gak benda aku pikir, tiket akan burn.. language practice sempat ke tak nak join.. aku penat aku serabut…. Dan just like that….

– Air mata sulung sem baru aku tumpah. Depan housemate aku dan Laoshi tu. Okay housemate aku tolong call pegawai Embassy, reconfirm semua benda. Aku? Kat sebelah tengah meleleh leleh haa air mata hahaha

– Kitorang decide nak terus je pegi ke Entry Exit Bureau of China untuk settlekan sendiri permohonan visa tu. Takyah melalui uni, tak melalui LiuBan. Tapi memang bare in mind je lah, bila kata nak uruskan sendiri tu means kau kena hadap sendiri orang China dan segala proses yang panjang dan agak serabut. 



– Dipendekkan cerita, lepastu kitorang terus ambik grab ke Entry Exit Bureau.

(kat sana banyak kejadian menarik yang berlaku dan aku memang niat nak cerita panjang lebih sikit untuk harini. SO jeng jeng jeng, TO BE CONTINUED…)




No comments:

Post a Comment